Rabu, 2 November 2011

Seri Muka is My Hubby Favorite

Seri Muka?...ape natang tu...naik seri wajah ker?...tu acctually kuih kegemaran suami aku yang aku sendiri xpenah buat even dh brbuih2 mulut die suh aku belajar buat..smpai die sendiri  complain kat kak aku suh aku belajar buat kuih..
Maka nak dijadikan citer akak aku ni memg suka sangatla memasak dan pandai memasak..cakap resepi ape jer memg dlm gengaman..dari kuih tradisional,biskut,kek..masak kg masakan xkampung memg dielah nenek kebayannyer...
Lepas bape minggu kawin akak aku pun sendlah resepi Seri Muka panjang berjela2...CHET2(bunyi msg masuk kat inbox)..ni la resepinya kalo nak share same copy n paste jer...-selamat mencuba-

kuih seri muka 







250g pulut direndam 4jam kate akak aku la..
250ml santan kelapa
secubit peha garam
(campur semua bahan tadi masuk dalam loyang dan kukus selama 1/2jam)

Lapisan Atas:
50g tepung kastad
125g gula
200ml santan kelapa
garam sekucup rasa
pewarna hijau (nak sedap pakai daun pandan n blend sendiri then amik patiny)

Lapisan Bawah:
Pulut yang dh masak td korang tekan padat2 dalam loyang..
Satukan bahan2bahan atas n tapis..Kacau atas api (kecil) hingga naik wap..Tuang atas adunan pulut.
Kukus lagi selama 30 minit...dah siap dah..tp jgn makan dulu...sejukkan dulu na baru makan...

sekian..


1 ulasan: